Saturday 21 September 2013

JANA PENDAPATAN TAMBAHAN : Side Income...perlu atau tidak?

Assalamualaikum...

Terasa macam  nak share pendapat tentang side income. Yelah, ramai kawan, kenalan dan ahli keluarga dah mula bertanya kat Miza pasal business yang miza buat. 

Tapi sebelum itu, pernah tak terdetik dalam hati atau ada orang bertanyakan anda soalan-soalan ini...:

1. Cukup ke duit aku bulan ini?
2. Cukup ke duit yang aku bagi pada ibu ayah aku?
3. Cukup ke duit belanja isteri, anak dan barang rumah bulan ni?
3. Cukup ke duit untuk aku nak sambung belajar? Ayah & mak aku ada duit ke?
4. Cukup ke aku nak kumpul duit kahwin dengan gaji aku bulan-bulan? komitmen lain lagi...
5. Cukup ke......hmmm....

Setuju tak kalau miza kata zaman sekarang ramai orang buat side income? Kadang-kadang ada yang buat bukan 1 atau 2 kerja tapi lebih. Hanya kerana komitmen kepada hidup, family dan keadaan sekeliling. Gaji dah besar atau banyak? Yes kalau anda tergolong dalam golongan yang bergaji besar...syukur Alhamdullillah. Tapi, bagi golongan yang gaji sederhana di pakejkan dengan komitmen yang tinggi...do you think that SIDE INCOME is really needed by you? Tak bersyukur dengan apa yang miza dapat? It's not about tak bersyukur...tapi kalau miza contohnya ada impian nak beli kereta dan rumah tapi gaji tak cukup, takkan miza nak duduk diam hanya berimpian dengan harapan impian itu akan jadi kenyataan satu hari nanti. Memang tak adalah jawabnya kan. Nak harapkan siapa lagi if bukan diri kita sendiri yang berusaha. Impian besar tapi tak berusaha untuk capai impian tu tak guna juga.



side income,duit,hutang,sara hidup,tambah duit,senang,sosial media,mudah,glamprenuer,the diamond circle,green leader academy malaysia,business marketing

Bukan mahu jadi hamba duit tapi zaman sekarang semua perlukan duit.

Kita boleh tengok sekarang,nilai duit sekarang berbeza dari zaman ke zaman. Peningkatan kos sara hidup tak dapat kita nafikan. So kita ni yang masih muda, ada tenaga, pemikiran yang waras, why not ambil peluang untuk ubah taraf ekonomi diri. Nanti bukan kita sahaja yang senang, familiy pun boleh tumpang senang.




side income,duit,hutang,sara hidup,tambah duit,senang,sosial media,mudah,glamprenuer,the diamond circle,green leader academy malaysia,business marketing

Pernah lalui semua masalah di atas ni & ianya sangatlah meletihkan fikiran.

Zaman sekarang even student pun dah diikat dengan hutang belajar. Belum graduate dah fikir macam mana nak cari duit nak bayar hutang belajar nanti. Perkara ini realiti sebab miza alami sendiri. Pening kepala masa habis belajar mana nak cari kerja sebab nak bayar hutang belajar. Tak buat pinjaman belajar, susah nak sambung belajar sebab Miza bukan dari family senang so nak pakai duit mak ayah tu untuk tampung belajar hari-hari tu macam tak sampai hati.  

WAJIB keluar dari zon selesa anda sekarang. Memang lah kita sekarang ada rumah, then boleh cakap income bulan-bulan cukup nak tampung family tapi pernah tak terfikir bagi yang ada parents lagi kat kampung, cukup ke apa yang kita ni sebagai anak dah bagi kat diorang????? Tepuk dada tanya hati. Jika sekarang kita ni masa muda banyak rehat, seronok-seronok, selesa-selesa...Percayalah bila dah tua nanti, kita lah yang akan jadi antara orang yang kena bekerja kuat sebab nak cari income lebih. 

Ada juga orang yang bercakap, bila buat side income nanti kerja hakiki terabai. So inisiatif diri sendiri lah, kena pandai bahagi masa. Cari kerja yang boleh tambah pendapatan yang tak menyusahkan badan sendiri tapi yang penting HALAL. Nak berjaya, alasan tu semua perlu tolak ketepi. Cabar diri sendiri untuk berjaya seperti orang-orang yang berjaya dalam bidang yang kita ceburi. 



side income,duit,hutang,sara hidup,tambah duit,senang,sosial media,mudah,glamprenuer,the diamond circle,green leader academy malaysia,business marketing

Me now as a GLAMpreneur. Enjoy this bisnes. Buat bisnes dalam satu team yang besar, kuat, semangat berpasukan yang tinggi & paling penting macam satu family.

Miza ambil langkah pertama ceburkan diri dalam bisnes GLAM ni bukan atas sebab suka-suka tapi keperluan hidup zaman sekarang yang memaksa. Seriusly miza bukan jenis orang yang suka berniaga tapi sebab miza tengok bisnes ni mudah dan tak mengganggu masa rehat miza after 9 jam duduk kat office menghadap kerja hakiki, why not miza ambil peluang ini. Miza boleh anda semua pasti lagi boleh. Miza setakat belajar sampai SIJIL je. Jangan sekat diri sendiri untuk berjaya. Miza buat bisnes sebab keperluan. Minat akan datang kemudian bila kita dapat hasil tapi nak hasil yang baik kena buat bisnes BETUL-BETUL. Macam dalam GLAM, semua diajar. Tentang produk, time management, money management, macam mana kita nak sharing bisnes kita dengan orang ramai, cerita benefit produk kita, direct personal coaching from leader, semua dah disediakan. Tinggal kita sahaja untuk apply apa yang diajarkan. Memang mudah dan tak mengganggu langsung kerja hakiki miza kat office, kerja rumah & etc

SO UNTUK SEMUA PEMBACA BLOG YANG MIZA SAYANGI, AMBIL LANGKAH PERTAMA ANDA UNTUK MENJADI SESEORANG YANG BERJAYA.. :)  IF NAK TAHU TENTANG GLAM BUSINESS, DENGAN LAPANG DADA DAN SENANG HATI MIZA TERIMA PERTANYAAN DARI KALIAN. 


BOLEH CONTACT MIZA-0134095981 / FADLI-0196082996 
UNTUK KAMI SHARING ABOUT OUR BUSINESS OK 



No comments:

Post a Comment